نگاهی به تاریخ سینمای ایران از آغاز تا امروز: میرزا ابراهیم خان عكاس باشی كه در شوق ازدواج با آتیه می سوزد، همراه مظفرالدین شاه به سفر فرنگ می رود و در آنجا همراه شاه قاجار به سینماتوگراف علاقه مند می شود. وقتی به ایران بازمی گردند سلطان قاجار با وضع نابسامان اجتماعی مملكت و دربار مواجه می شود. عكاس باشی كسب تكلیف می كند و شاه از فراش باشی می خواهد كه عكاس باشی را نزد پسرش ببرد و او عكاس باشی را به دوره قبل تر، زمان سلطنت ناصرالدین شاه می برد. عكاس باشی كه همچنان هوای آتیه را در سر دارد، به خدمت شاه درمی آید تا اینكه مدتی بعد طوفانی درمی گیرد و سینمایی سرشار از محبت و پاكی و صداقت شكل می گیرد.
توضیحات :
علت توقیف : باز هم این کارگردان با نگاه کمدیاش به سینما و مفاهیم آن مسالهساز شد. فیلم به وضوح به نقد ممیزی و سانسور در سینما میپرداخت و از تصاویر فیلمهای قبل از انقلاب بهره گرفته بود و البته به دلیل رویکرد کمدی اثر چندان با نگاه سختگیرانه ممیزان روبهرو نشد و با اندکی اصلاحات در زمستان ۱۳۷۱ به نمایش درآمد. با این حال فیلم را میتوان به نوعی نقطه بازگشت مخملباف به خود سینما تلقی کرد. ناصرالدین شاه بیش از هر چیز در ستایش سینما بود، به علاوه ستایش فیلمساز از همه کسانی که سالهای زیادی در بعد از انقلاب مخملباف آنها را با قلم و زبان سرزنش کرده بود.